TAJUK KURSUS
|
Kursus Penyebaran Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS)
Tingkatan 1 – 2012 (Pendidikan Jasmani
& Kesihatan)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
TARIKH
|
16 hingga 18 APRIL 2012
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMPAT
|
Dewan Bestari SM Agama Kuala Lumpur
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
AGENDA
|
PERKARA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
TARIKH ;
16.04.2012, ISNIN
1.KONSEP PBS
oleh En. Fazari
(8.30 pagi – 10.30 pagi)
|
1. PBS – Pentaksiran Berasaskan Sekolah
- satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya
membuat
penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.
- Bukan Akademik (Pentaksiran Psikometrik dan PAJSK)
- Akademik (Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Sekolah)
2. penambahbaikan UPSR (Tahun 1- 2011), PMR (Tingkatan
1 – 2012)
3. Pentaksiran Psikometrik – ujian Aptitud, inventori
personality
(dijalankan masa tingkatan 3 oleh Kaunselor)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.PENTAKSIRAN PUSAT
dan
PENTAKSIRAN SEKOLAH
Pentaksir Rujukan Standard)
Oleh Pn. Rasimah (PPD Sentul)
(11.00 pagi – 1.00 tgh)
|
1.Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan KoKurikulum
- Sukan
- Aktiviti Jasmani (ujian SEGAK dan BMI)
- Aktiviti Kokurikulum (penilaian kokurikulum – 10%)
- Kesihatan (Pendidikan Kesihatan)
- Aktiviti Ekstra Kurikulum (contoh penglibatan pelajar
ke Kejohanan Terbuka luar Negara, jemputan kompang dsb).
2. Penataran Pengoperasian PBS.
- surat pekeliling Bil.2 tahun 2011, Penambahbaikan
system Pentaksiran Kebangsaan bagi PMR mulai 2012 bertarikh 14.02.2012.
3. Perlu wujud fail Jawatankuasa Induk PBS tingkatan 1
- minit mesyuarat kali pertama (minit mesyuarat
Kurikulum dengan menghighlightkan PBS
sekolah.
- fail evidens
- jadual PBS dipamerkan dalam bilik guru dan kelas
- jadual kerja PBS
4. seorang pelajar hanya satu fail bagi semua subjek
dan hanya band terbaik sahaja disimpan.
5. Pemantauan PBS sedang berjalan oleh Lembaga Peperiksaan,
Jemaah Nazir, PPD dan JPN - Jika markah bawah 70% pemantauan akan dibuat
sekali lagi.
6. Fail showcase – fail bukti dan pameran untuk
pemantauan sahaja.
7. Fail Induk PBS untuk Pendidikan Jasmani &
Kesihatan mesti adakan – laman sesawang Sektor Penilaian dan Peperiksaan
JPNWP (sppkl.net)
8. Jawatankuasa PBS – putuskan buat ujian atau tidak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.PELAKSANAAN INSTRUMEN PENTAKSIRAN PUSAT.
Oleh Cik Azlina
(2.00 ptg – 4.30 ptg)
|
1.Dokumen
Standard Prestasi (DSP) PJK TINGKATAN 1
- panduan untuk guru PJK menambahbaik Pentaksiran
Sekolah sejajar dengan pelaksanaan Pentaksiran Rujukan Standard.
2. Tafsiran istilah,
- Band (
label yang digunakan untuk menunjukkan tanda aras tertentu yang disusun
secara hierarki bagi tujuan pelaporan individu)
- Standard
(pernyataan tentang sesuatu domain uang merujuk aras tertentu dan bersifat
generic bagi memberikan gambaran holistic tentang individu)
- Standard
Prestasi (pernyataan tentang tahap perkembangan pembelajaran murid)
- Deskriptor
(pernyataan yang menerangkan perkara yang diketahui dan dikuasai oleh murid
berdasarkan standard yang dapat ditaksirkan dan dicapai)
- Evidens (Murid
– pernyataan yang menerangkan cara-cara murid melaksanakan perkara yang
diketahui dan dikuasai berdasarkan descriptor)
- Instrumen
( alat yang digunakan untuk menguji penguasaan atau pencapaian murid bagi
sesuatu domain seperti ujian bertulis, ujian lisan, demonstrasi, ujian amali
dll) – boleh juga dijadikan sebagai
evidens.
3. Kerangka
Standard Prestasi
4. untuk PJK pentaksiran berdasarkan
- Band - B
- Deskriptor Jasmani – DJ
- Deskriptor Kesihatan – DK
- Evidens – E
Contoh
-
B1DJ1E1 – Band Satu, Deskriptor Jasmani
Satu, Evidens Satu
(menyatakan definisi komponen-komponen kecergasan
fizikal)
-
B1DK2E2 – Band Satu, Deskriptor Kesihatan
Dua, Evidens dua
(menyatakan maksud penyalahgunaan bahan seperti dadah
dan ubat)
5. Pengajaran dan
pembelajaran PJK dibuat berdasarkan Huraian
Sukatan Pelajaran (HSP) PJK
Pentaksiran PJK berdasarkan Dokumen Standard Prestasi (DSP) PJK.
Ajar (p&p) dulu
kemudian buat pentaksiran.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
TARIKH
17.04.2012,
SELASA
1.TAKLIMAT DARI PEGAWAI LEMBAGA PEPERIKSAAN
Pn. Azizah Omar
( 9.00 pg – 10.00 pg)
|
1.PMR ( tahun 2014) – dimansuhkan
2. KSSM dijangka – Tahun 2 (2012) dan Tingkatan 1
(2017) ganti KBSM.
3. PBS – mengajar (HSP) dan mentaksir (DSP) dengan
menggunakan pemetaan Kerangka Standard Prestasi.
4. Penerangan istilah-istilah :
PENTAKSIRAN – proses mendapatkan maklumat dan
seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.
PROSES – P&P GURU – langkah/
tindakan/operasi untuk mengetahui penguasaan dan pencapaian pembelajaran
murid.
PRODUK – Pengetahuan, kemahiran dan nilai
yang diperolehi oleh pelajar setelah melalui proses pendidikan.
PENGHAKIMAN – proses pertimbangan tentang
penguasaan dan pencapaian pendidikan pelajar.
PENTAKSIRAN SEKOLAH – p&p dijalankan seperti biasa
mengikut HSP dan pentaksiran dijalankan secara formatif atau sumatif bagi
setiap p&p.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.DOKUMEN STANDARD PRESTASI PJK
Oleh Cik Azlina
(10.30 pg– 12.30 tgh)
|
1.Pengoperasian dan penjaminan kualiti dalam
pelaksanaan PBS.
2.Dokumen Standard Prestasi (DSP) PJK TINGKATAN 1
- panduan untuk guru PJK menambahbaik Pentaksiran
Sekolah sejajar dengan pelaksanaan Pentaksiran Rujukan Standard.
3. Pembahagian kumpulan dan menjalankan tugasan-tugasan
bengkel
(menggubal pelbagai instrumen, evidens PJK dalam kumpulan)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. PERBINCANGAN DAN KERJA KUMPULAN/ BENGKEL
(2.00ptg – 4.30ptg)
|
Dibahagi kepada 6 kumpulan mengikut tugasan yang diberi
– membentuk evidens PJK. KUMPULAN 3
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
TARIKH
18.04.2012, RABU
1.PENATARAN MATAPELAJARAN PJK TINGKATAN 1 DAN MEREKOD
DOKUMEN
Oleh En.Fazari
(8.30pg – 10.00pg)
|
1. Isu mata pelajaran PJPK hari ini
- mp kelas kedua walaupun mp teras
- tidak penting – sesiapa pun boleh mengajar PJPK.
- tiada peperiksaan peringkat pusat
- Silibus PJPK tidak diajar sepenuhnya
- objektif PJPK (psikomotor) tidak menguji kognitif
mengikut peperiksaan hari ini.
- PJPK tidak dinilai sepenuhnya sebelum ini
- guru menggunakan waktu PJPK untuk mengajar mp lain
2. Merekod keputusan penilaian tugasan berdasarkan
elemen berikut :
3. SKALA
PENSKORAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. BENGKEL
(10.30pg – 12.30tgh)
|
PEMBENTANGAN HASIL KERJA KUMPULAN.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.RUMUSAN DAN PENUTUP
(2.00ptg – 4.00 ptg)
|
PEMBENTANGAN HASIL DAPATAN KURSUS – REFLEKSI WAKIL JU
SEKOLAH
|
Minit
curai disediakan oleh
ROSZILAH
BINTI ASMUTI
Tarikh
: 18.04.2012
No comments:
Post a Comment